Curriculum vitae
Uw curriculum vitae (cv) is het eerste waar een werkgever naar kijkt. Die neemt daar gemiddeld 9 seconden de tijd voor. Het is dus belangrijk om in die korte tijd indruk te maken met uw cv, zodat u wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek.
Inhoud Curriculum Vitae
In uw cv staan uw werkervaring, opleidingen en vaardigheden. Een cv is vaak als volgt opgebouwd:
1. Persoonlijke gegevens
Zet bovenaan het cv uw persoonlijke gegevens:
- voor- en achternaam
- adres
- telefoonnummer
- e-mailadres
- geboortedatum
- nationaliteit
- soort rijbewijs als dit nodig is voor het werk
2. Persoonlijk profiel
Presenteer uzelf in een paar zinnen. Omschrijf in maximaal 5 regels wie u bent, wat u kunt en wat u wilt doen op het gebied van werk.
3. Werkervaring
Noem al uw banen en stages. Uw laatste baan staat bovenaan, de eerste onderaan. Laat zien:
- de periode wanneer u daar heeft gewerkt
- de titel van uw functie
- de bedrijfsnaam en plaats
- wat uw taken en verantwoordelijkheden waren
4. Opleidingen
Noem al uw studies, opleidingen, cursussen en trainingen. Net als bij uw werkervaring staat de laatste opleiding bovenaan. Laat zien:
- wanneer u de opleiding heeft gevolgd
- naam van de opleiding, de school of onderwijsinstelling en plaats
- uw specialisatie en/of studierichting
- gehaald diploma of certificaat
5. Nevenactiviteiten
Nevenactiviteiten zijn activiteiten die u naast uw werk doet. Ook daar doet u kennis en ervaring op. Zijn die belangrijk voor de baan waar u op solliciteert? Zet uw nevenactiviteiten dan in uw cv. Voorbeelden:
- u bent lid van een bestuur
- u doet vrijwilligerswerk
- u coacht een sportteam
6. Vaardigheden en competenties
Is er iets anders waar u goed in bent belangrijk voor de baan? Geef dit dan aan onder het kopje ‘Vaardigheden en competenties’. Denk hierbij aan:
- computerprogramma’s (zoals Office, fotobewerkingsprogramma’s);
- machines waar u mee kunt werken (bijvoorbeeld heftrucks, drukwerkmachines);
- talen die u spreekt en/of schrijft en op welk niveau (bijvoorbeeld Engels: uitstekend, of Duits: redelijk);
- eigenschappen (bijvoorbeeld betrouwbaar, flexibel, nauwkeurig).
7. Interesses en hobby’s
U hoeft uw interesses en hobby’s niet te noemen, maar een werkgever krijgt zo een completer beeld van u.
8. Referenties
Was uw vorige werkgever tevreden over u? Vraag dan of uw vroegere leidinggevende of collega dit aan uw toekomstige werkgever wil vertellen. Dat heet een referentie. Noem geen namen en telefoonnummers van referenties, maar alleen ‘referenties op aanvraag’. Zo voorkomt u dat zij zomaar worden gebeld. Laat altijd aan de referentie weten dat die gebeld kan worden.
Opmaak Curriculum Vitae
Met de inhoud van het cv laat u zien wat u kunt en wat u heeft gedaan. Net zo belangrijk is hoe uw cv eruitziet. Een werkgever kijkt eerder naar een duidelijk en verzorgd cv dan naar een rommelig cv. Een paar tips voor een goede opmaak van een cv:
- Maak een dikgedrukte kop voor alle onderdelen: Persoonlijke gegevens, Profiel, Werkervaring, Opleiding, enzovoort. Hierdoor kan de lezer snel zien waar uw werkervaring of vaardigheden staan.
- Gebruik maar 1 of 2 verschillende lettertypes. Veel lettertypes staat rommelig. Zorg ook dat dit lettertypes zijn die iedereen gebruikt, bijvoorbeeld Times New Roman, Verdana of Arial.
- Maak het cv niet te lang, maximaal 2 A4’tjes.
- Voeg eventueel een foto toe aan uw cv. De lezer ziet dan gelijk wie die voor zich heeft. Let er wel op dat de foto past bij hoe u wilt overkomen.